Godt Nyt Angående Inspektion Af Havmøllevinger

D. 18.12.2018
Image: Flickr

Der er godt nyt i forhold til inspektion af havmøllevinger. En joint venture-aftale mellem Esvagt og Wind Power LAB reducerer vejrrisiko ved samt udgifter til fremtidige droneinspektioner af havmøllevinger. Det betyder, at inspektionerne fremadrettet bliver billigere, hurtigere og mere præcise.

Esvagt og Wind Power LAB har i joint venture-aftalen EWPL Ocean (ewplocean.com) udviklet offshore WTG Blade Assessment, der er et splinternyt servicekoncept for inspektion af havmøller, som både vil reducere vejrrisikoen, øge hastigheden af analysen samt forbedre inspektionerne væsentligt.

Som tingene er i dag, foretages inspektioner af vinger via et kamera på mølletårnets fundament enten ved hjælp af en drone fra CTV eller med helikopter samt fotograf. Disse tre løsninger er afhængige af godt vejr samt dyre specialister.

Sådan bliver fremtiden

Fremadrettet vil dronepiloter ombord på Esvagtss skibe fotografere vingerne i havmølleparken i vinterhalvåret forud for sommerens reparationsopgaver.

Efter 24 timer vil kunden have den første vurdering af servicebehovet, og efter en uge vil specialisterne ved Wind Power LAB sammen med kunstig intelligens have verificeret og grundigt analyseret servicebehovet.

Dette koncept har allerede vakt opmærksomhed blandt parkejere, havmølleproducenter, forsikringsselskaber og investorer.

Relaterede indlæg
Skibsnissen, der er et øgenavn for fænomenet Klabautermanden, er en form for overnaturligt…
Containerskibe i dag er så store, at man næsten ikke tror sine øjne. Sidste år, altså i 20…
I Kattegat finder du lidt øst for Sæby en perle på omkring 118 km2. Det er øen Læsø, der e…
Der er bare visse symboler, som er unægteligt er en fast del af kristendommen og kirkerne …
Santa Maria og Emma Mærsk er klassiske eksempler på en gammel tradition indenfor søfarten …
Du kan selvfølgelig flyve til Færøerne, men hvis du vælger samme transportmetode som vikin…
Du har sikkert hørt et skib tude i tåget vejr, men ved du egentligt hvor et skib tuder i t…