København vil have miljøvenlige kanalfærger

København vil have miljøvenlige kanalfærger

For tiden er det kun to ud af 27 kanalfærger i København, der er drevet af el. Resten af færgerne sejler altså på diesel. Det vil Københavns Rådhus nu lave om på, som et led i at gøre byen grønnere. Dog er dette ønske forbundet med en del udfordringer, siger en operatør.

Det Økologiske Råd vurderer, at færgerne tilsammen udleder lige så meget Co2 som en bil, der kører rundt om jorden -og hold nu fast, 5000 gange rundt om jorden. Det er altså dette, politikerne vil have ændret.

“Det er ikke hensigtsmæssigt, at vi gør så meget for at reducere forureningen, både med vores busser og andre havnebåde, imens kanalfærgerne på ingen måde følger denne udvikling,” Udtaler Niels E. Bjerrum, der er teknik- og miljøordfører for Socialdemokratiet i København

Dog vurderer selskabet bag kanalrundfarten, Strömma Danmark, ikke, at det er økonomisk forsvarligt at imødekomme politikernes ønske. For at få de to første til at sejle på el frem for diesel har kostet selskabet et tocifret millionbeløb.

Mads v. Olesen, direktør for Strömma Danmark, udtaler følgende:

“Vi vil naturligvis gerne tage ansvar for miljøet, hvilket også afspejles i, at vi er påbegyndt denne udvikling. Dog er det på kort sigt ikke økonomisk muligt for os. Dermed ikke sagt, at det ikke er tilfældet på længere sigt”

Selskabet har på nuværende tidspunkt, i form af underleverandørerne Canal Tours Copenhagen og Nettobådene, en kontrakt med kommunen, der løber helt til 2037. Kontrakten indeholder ingen krav til omstillinger af bådene til el.

I starten af år 2020 kommer der yderligere 5 havnebusser, der alle sejler ved hjælp af elektricitet.

Tak Til Pro Rengøring
Tak til Pro Rengøring for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Pro Rengøring tilbyder blandt andet erhvervsrengøring i Kolding